5 tips voor gerichte feedback

Goed gespeeld?

Onze dochters komen van het hockeyveld af en vragen of ze goed gespeeld hebben. We hadden het er tijdens de wedstrijd toevallig over gehad dat we allebei vinden dat sporten in de eerste plaats leuk moet zijn, zeker als je net begint, en dat we dus niet van plan waren om na de wedstrijd terug te komen op flaters en gemiste kansen. En dus antwoordde ik mijn dochter: “Ja hoor, je hebt goed je best gedaan, je kunt tevreden zijn”. Mijn vriendin bevestigde haar dochter ook maar op een hele andere manier: “Ja hoor”, zei ze, “ik zag dat je steeds voor een meisje van de tegenpartij ging staan als één van hen een vrije slag mocht spelen. Daarmee voorkwam je dat ze direct in de buurt van het doel konden komen en een doelpunt konden maken. Heel slim dus”.

Natuurlijk was de feedback van mijn vriendin veel zinvoller dan de mijne! Wil jij ook zinvolle feedback geven? Lees verder 5 tips voor gerichte feedback

De “Dat kan niet” allergie

Heb jij dat ook wel eens? Dat iemand iets tegen je zegt en dat je merkt dat je allergisch voor die woorden bent? Ik merk dat ik echt allergisch ben voor “Nee, dat kan niet“, en ook voor de bijhorende varianten: “Zo gaat dat hier niet”, “Ja maar dat lukt niet” en “Dat mag ik zo niet doen”. Doorgaans is het niet kwaad bedoeld en vaak wordt het met oprechte overtuiging uitgesproken; het kan ècht niet op die manier. Toch word ik er altijd kriebelig van als een dienstverlener het tegen mij zegt. Want het maakt mij niet uit hoe het niet kan; ik wil een oplossing voor mijn probleem! En weet je: jouw klanten hebben dat waarschijnlijk ook.

Jij bent de probleemoplosser
Door zinnen als “Dat kan niet” te zeggen, creëer je een probleem voor je klant; hij moet weer opnieuw gaan nadenken over wat hij wil, en dat komt door jou! Lees verder De “Dat kan niet” allergie

Actie is reactie, klantgerichte communicatie

Klantgerichte communicatie zie je ieder dag om je heen. Bijvoorbeeld op die gewone donderdagmiddag; bij de supermarkt bij mij in de buurt ging alles zijn gewone gangetje. In elk geval totdat de klant voor mij aan de beurt was. Ze kocht onder andere een pak wasmiddel dat flink in de aanbieding was, maar helaas; toen dit pak gescand werd gescand toonde het kassascherm de gewone prijs in plaats van de beduidend lagere aanbiedingsprijs.

Foute boel

Uiteraard reageerde de klant. Een beetje onzeker zei ze: “Volgens de folder is dit artikel in de aanbieding”. De kassière reageerde enigszins verbaasd: “De kassa geeft altijd de juiste prijs aan”. Lees verder Actie is reactie, klantgerichte communicatie

De 5-seconden boost

Vorige keer schreef ik over de kracht van stilte, die ik ook wel de 4-seconden boost noem. Ofwel: stilte  inzetten als instrument om je boodschap een krachtige boost te geven. De 4-seconden boost is echter een instrument wat kan multitasken. Want het kan je behalve een krachtige boodschap ook iets anders positiefs opleveren, namelijk informatie van de ander.

Lastig gesprek

Heb je het wel eens meegemaakt: een lastig gesprek met een collega of met iemand aan wie je leiding geeft?  Lees meer over lastige gesprekken en de hulp van stilte