De 5-seconden boost

Vorige keer schreef ik over de kracht van stilte, die ik ook wel de 4-seconden boost noem. Ofwel: stilte  inzetten als instrument om je boodschap een krachtige boost te geven. De 4-seconden boost is echter een instrument wat kan multitasken. Want het kan je behalve een krachtige boodschap ook iets anders positiefs opleveren, namelijk informatie van de ander.

Lastig gesprek

Heb je het wel eens meegemaakt: een lastig gesprek met een collega of met iemand aan wie je leiding geeft?  En waar je graag iets van te weten wilt komen? Bijvoorbeeld waarom die ander zo bokkig/passief/agressief/of wat dan ook reageert? Deze situatie oefen ik vaak in mijn communicatietrainingen voor leidinggevenden. Het gesprek start meestal goed: de leidinggevende (mijn cursist) benoemt zijn waarnemingen en zijn gevoel daarbij. Vervolgens vraagt hij de ander (gespeeld door een rollenspelacteur) waar dat gedrag door ontstaat.  Die reageert met een diepe zucht en een verongelukte blik. Als dit langer dan 1 seconde duurt, neemt de leidinggevende weer het woord. Het gesprek verloopt bijvoorbeeld als volgt:
Leidinggevende        “Is er soms iets wat ik moet weten?”
Ander                          “Mwaah, ik weet niet, …”
Leidinggevende        “Komt het soms door die nieuwe collega?”
Ander                          “Neuh, die is best geschikt”
Leidinggevende        “Is er dan iets in het team? Of heeft het soms met mij te maken?”
Ander                          “Tja, nou, eehh, …”
Leidinggevende        “Want dat mag je best zeggen hoor!”
Ander                          “Eh …”
Leidinggevende        “Ik vind dat je alles moet kunnen zeggen, dus zeg het maar hoor”

Zie je wat hier gebeurt? De leidinggevende stelt een goede startvraag: wat is de reden van je gedrag? Vervolgens komt er niet direct een duidelijk antwoord en dan gaat de leidinggevende in de vragenstand: komt het hierdoor, daardoor, of ligt het aan …? Daarmee krijgt de ander steeds de kans om geen echt antwoord te geven. Want zodra hij langer dan 1 seconde geen echt antwoord geeft, komt er een nieuwe poging van de leidinggevende die weer even makkelijk kan worden omzeild.  Uiteindelijk zal door dit gesprek het behaalde doel – een constructief gesprek over oorzaak en oplossing- niet behaald worden.

Van 4- naar 5-seconden boost

gesprekstechniekEr zijn veel technieken die je helpen om zo’n “lastig” gesprek te voeren. En daar help ik je graag bij. Ik geef je hier één manier: zet de 4-seconden boost uit mijn vorige blog eens in. Of nee, laten we hier spreken over de 5-seconden boost. Weet je het nog? De 4-seconden boost zet je in als je jouw boodschap krachtig bij de ander wil brengen. Die ander zal aandachtig op jou (gaan) letten als je maar liefst vier seconden zwijgt en zal ervanuit gaan dat jij dadelijk met een statement komt. Maar wat gebeurt er als je niet vier maar vijf seconden stil bent (en je weet het: met seconden bedoel ik een tel als een-en-twintig)? Dan wordt de stilte ongemakkelijk. En het gevolg daarvan is dat de ander gaat praten! Dat is precies wat je wilt bereiken: je wilt een zinnig antwoord op jouw open vraag. Ik realiseer me heel goed dat die stilte voor jou ook ongemakkelijk kan zijn: je hebt waarschijnlijk niet de bedoeling om het de ander expres lastig te maken. Zie de 5-seconden boost daarom als een instrument wat een hoger doel dient: een goed gesprek waarin ruimte is voor de ander.

Je beloning

Dus wil je een gedegen antwoord op een “lastige” vraag: ga dan niet allerlei vervolgvragen stellen. Tel in je hoofd van een-en-twintig tot vijf-en-twintig en zeg ondertussen helemaal niets. Je zult zien dat de ander dan gaat praten. Het gevolg: er komt een zinnig gesprek op gang.

Jouw 5 tellen

Ik hoor graag jouw ervaringen hier mee. Ik nodig je dan ook van harte uit tot het geven van een reactie hieronder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *