5 tips voor gerichte feedback

Goed gespeeld?

Onze dochters komen van het hockeyveld af en vragen of ze goed gespeeld hebben. We hadden het er tijdens de wedstrijd toevallig over gehad dat we allebei vinden dat sporten in de eerste plaats leuk moet zijn, zeker als je net begint, en dat we dus niet van plan waren om na de wedstrijd terug te komen op flaters en gemiste kansen. En dus antwoordde ik mijn dochter: “Ja hoor, je hebt goed je best gedaan, je kunt tevreden zijn”. Mijn vriendin bevestigde haar dochter ook maar op een hele andere manier: “Ja hoor”, zei ze, “ik zag dat je steeds voor een meisje van de tegenpartij ging staan als één van hen een vrije slag mocht spelen. Daarmee voorkwam je dat ze direct in de buurt van het doel konden komen en een doelpunt konden maken. Heel slim dus”.

Natuurlijk was de feedback van mijn vriendin veel zinvoller dan de mijne! Wil jij ook zinvolle feedback geven? Houd dan deze tips in je achterhoofd. Je kunt ze overigens zowel voor positieve feedback (voor gedrag dat je graag wilt blijven zien) als voor opbouwende feedback (voor gedrag dat je liever aangepast ziet) gebruiken.

5 feedback tips

1. Geef vooral feedback als iemand er zelf om vraagt.

Op dat moment wordt je feedback het beste geaccepteerd door de ontvanger. Dat vragen hoeft overigens niet letterlijk te gebeuren: ook een vragende blik of een “En..?” mag je opvatten als uitnodiging om feedback te geven

2. Vertel wat jij zelf waargenomen hebt

Omdat jou om feedback wordt gevraagd, geef je die feedback vanuit jouw gezichtspunt. Wat anderen hebben waargenomen kan ook waardevol zijn, maar is is in 1e instantie niet aan jou om te bespreken.

3. Richt je op concreet waarneembaar gedrag

Dat is namelijk iets wat te herkennen is. En nog fijner: dat is iets wat te veranderen of aan te passen is.

4. Geef aan wat dat waarneembare gedrag met jou (of de gesprekspartner) deed.

Op die manier leg je een directe link tussen het gedrag van de een en de reactie van de ander daarop. Als iemand te horen krijgt wat voor reactie zijn gedrag bij de ander tot gevolg heeft, ziet hij of zij de noodzaak tot aanpassing veel makkelijker. En in het geval van positieve feedback; zoals in het hockeyvoorbeeld van mijn vriendin: daardoor snapt de ander waarom doorgaan met dat gedrag verstandig is.

5. Geef alleen feedback als de ander er iets mee kan, als hij of zij invloed heeft op de inhoud van jouw feedback.

Geef je feedback op iets wat niet te veranderen is, dan wekt dat alleen maar frustratie op. Bovendien loop je het risico dat je een volgende keer niet meer om feedback wordt gevraagd.

Een voorbeeld

Een voorbeeld van goede feedback is:

“Ik merkte dat je in het verkoopgesprek met mij direct begon te zuchten toen ik naar de prijs vroeg. Dat gaf me het gevoel dat die dan wel heel hoog zou zijn en ik begon meteen te bedenken hoe ik af kon dingen”.

  • Ik merkte dat … = wat je zelf hebt waargenomen
  • Jij begon te zuchten toen … = over concreet waarneembaar gedrag
  • Dat gaf mij het gevoel… en daardoor begon ik … = legt de link tussen het gedrag van de een en de reactie daarop van de ander
  • Zuchten = iets wat de ander kan veranderen

Zaterdag

Zaterdag sta ik weer langs de lijn op het hockeyveld. 3x raden wat ik tijdens de wedstrijd ga doen. Goed opletten, zodat ik na de wedstrijd gerichte feedback kan geven. En natuurlijk die vriendin vertellen dat ze zulke goede feedback geeft!