{"id":2232,"date":"2019-12-09T10:00:40","date_gmt":"2019-12-09T09:00:40","guid":{"rendered":"https:\/\/www.cinnamon-training.nl\/?p=2232"},"modified":"2020-01-31T13:23:15","modified_gmt":"2020-01-31T12:23:15","slug":"niet-teveel-vragen-stellen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.cinnamon-training.nl\/niet-teveel-vragen-stellen\/","title":{"rendered":"De kunst van het niet tev\u00e9\u00e9l vragen stellen"},"content":{"rendered":"

\u201cWat is het probleem?\u201d zei de jonge enthousiaste leidinggevende tegen haar nietwillende medewerker, \u201cVind je het spannend omdat het nieuw is? Of heb je een keer een lastige ervaring gehad en doe je het nou liever niet meer? Of ben je bang dat je het te druk krijgt? \u00a0De medewerker deed er het zwijgen toe. En hoe meer hij\u00a0zweeg, hoe harder zij\u00a0haar best deed\u00a0om toch een antwoord te vinden. En toen zij tenslotte wanhopig vroeg of het dan misschien\u00a0een idee was dat hij er een paar keer bij kwam zitten terwijl zij het deed, knikte hij; dat leek hem wel een goed idee.<\/p>\n

Wat is hier aan de hand?<\/strong><\/h2>\n

We hebben te maken met een enthousiaste en zeer goedbedoelende leidinggevende die graag haar medewerkers helpt. En we hebben te maken met een medewerker die iets niet doet wat hij wel zou moeten doen. De leidinggevende besloot het gesprek aan te gaan om te kijken waarom hij het niet deed en dus begon ze keurig met een open vraag: Wat is het probleem?<\/p>\n

\"vraagtekens\"<\/a>In plaats van de medewerker de ruimte te geven om aan te geven wat er aan hand was, ging de leidinggevende nieuwe vragen stellen. Niet \u00e9\u00e9n, niet twee, maar wel drie of vier, en in een steeds hoger tempo. Was ze niet teveel vragen gaan stellen? Het gevolg: de medewerker kon achter over gaan leunen (bewust of onbewust). Hij hoefde immers alleen maar te wachten tot er een suggestie voorbijkwam die hem beviel.<\/p>\n

De oorzaak van teveel vragen stellen<\/strong><\/h2>\n

Door veel vragen achter elkaar te stellen geef je de ander niet de ruimte om zelf over het antwoord \/ \u00a0de oplossing na te denken. En ben je toevallig een hulpvaardige leidinggevende, dan betekent het vaak ook nog eens dat jij de aap op je schouders neemt; ik los het probleem van de ander wel op. Maar was dat ook je bedoeling?<\/p>\n

De oplossing: niet teveel vragen stellen\"niet<\/strong><\/h2>\n