De kunst van het niet tevéél vragen stellen

“Wat is het probleem?” zei de jonge enthousiaste leidinggevende tegen haar nietwillende medewerker, “Vind je het spannend omdat het nieuw is? Of heb je een keer een lastige ervaring gehad en doe je het nou liever niet meer? Of ben je bang dat je het te druk krijgt?  De medewerker deed er het zwijgen toe. En hoe meer hij zweeg, hoe harder zij haar best deed om toch een antwoord te vinden. En toen zij tenslotte wanhopig vroeg of het dan misschien een idee was dat hij er een paar keer bij kwam zitten terwijl zij het deed, knikte hij; dat leek hem wel een goed idee. Continue reading De kunst van het niet tevéél vragen stellen

De kunst van het vragen stellen – 2

In mijn vorige blog heb ik je uitgelegd wat voor soort vragen er zijn en wat de bijhorende kenmerken zijn. In dit blog leg ik je uit hoe je die vragen handig inzet zodat je efficiënt en effectief informatie boven tafel krijgt.

Ik gebruik daarbij als voorbeeld een gesprek dat je hebt met een medewerker die ergens mee lijkt te zitten. Natuurlijk start je het gesprek met een introductie, vertel je het doel van het gesprek en de gespreksopbouw. Hier sla ik die onderdelen echter over zodat de focus op de vraagtechniek blijft.

De vorm van dit gesprek zie ik als een trechter: van boven wijd, onderaan smal. Continue reading De kunst van het vragen stellen – 2

De kunst van het vragen stellen – 1

In het weekend hadden we vrienden op bezoek met hun zoontje. Dat zoontje is een schattig blond jochie van 3 dat grote interesse had in ons huishouden. Hij scharrelde gezellig om ons heen en bestookte me met vragen: Hoe heet jullie vis? (Blub), Heb jij ook een hond? (nee), Waarom niet? (allergisch), Hoeveel jaar ben jij? (49), en zo maar door. Hij deed me denken aan de tijd dat onze dochters die leeftijd hadden en ik vroeg me later af wat maakt dat kinderen zo veel vragen stellen. Continue reading De kunst van het vragen stellen – 1